The impacts of technology on education

Authors

  • Jullia De Paula FATEC Americana - Ministro Ralph Biasi
  • Luan Kauê Pessoa FATEC Americana - Ministro Ralph Biasi
  • João Emmanuel D Alkmin Neves FATEC Americana - Ministro Ralph Biasi

Keywords:

Education, Society, Technology

Abstract

The present work aims to discuss the impacts caused by the use of new technologies within the educational scope, whether these impacts are negative or positive. Analyzing the way in which such technologies are not yet completely accessible to everyone, in addition to the benefits it could generate for education if it were implemented in the Brazilian educational system. The collection of information was through articles and books that reflect on the subject presented. Finally, it is concluded that the development of such resources proves to be competent in improving teaching.

References

ABE, Stephanie K. Panorama do uso de internet e tecnologias pela comunidade escolar brasileira. Cenpec, 2020. Disponível em: https://www.cenpec.org.br/noticias/panorama-do-uso-de-internet-e-tecnologias-pela-comunidade-escolar-brasileira. Acesso em: 29 de outubro de 2022.

AGUIAR, Iana A.; PASSOS, Elizete. A tecnologia como caminho para uma educação cidadã. Disponível em: https://www.cairu.br/revista/arquivos/artigos/2014/Artigo%20A%20TECNOLOGIA%20COMO%20CAMINHO%20PARA%20UMA%20EDUCACAO%20CIDADA.pdf. Acesso em: 28 de outubro de 2022.

BARROS, Aline F. O uso das tecnologias na educação como ferramentas de aprendizado. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_o_uso_da_tecnologia_como_ferramenta_aprendizado_1.pdf. Acesso em: 28 de outubro de 2022.

BRANDÃO, Carlos R. O que é educação. São Paulo, SP: Brasiliense, 2017.

EDUCAÇÃO. In: Michaelis, Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2022. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/busca?id=QX0y#:~:text=1%20Ato%20ou%20processo%20de,e%20a%20forma%C3%A7%C3%A3o%20da%20cidadania. Acesso em: 27 de outubro de 2022.

GABRIEL, Martha. A (r)evolução digital na educação. 1º ed. São Paulo, SP: Saraiva, 2013.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTÍCA. Uso de internet, televisão e celular no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://regrasparatcc.com.br/formatacao/como-referenciar-o-ibge/. Acesso em: 29 de outubro de 2022.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar, 2020. Brasília: MEC, 2021.

KENSKI, Vani M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 4º ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

KENSKI, Vani M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2º ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LIMA, Gercina A. B. O.; PINTO, Lílian P.; LAIA; Marconi M. Tecnologia da informação: impactos na sociedade. Informação & Informação. Londrina, vol. 7, n. 2, p. 75-94, 2002. Disponível em: http://repositorio.fjp.mg.gov.br/handle/123456789/3209. Acesso em: 27 de outubro de 2022.

MACEDO, Tangreyse E. As tecnologias da informação e comunicação como ferramenta de enriquecimento para a educação. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/61-4.pdf. Acesso em: 28 de outubro de 2022.

MORAN, José M.; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13º ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.

OLIVEIRA, Roberta. Benefícios e desafios da tecnologia na educação. Educa Mais Brasil, 2022. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/educacao/escolas/beneficios-e-desafios-da-tecnologia-na-educacao. Acesso em: 28 de outubro de 2022.

PALFREY, Jonh; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. 4º ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2011.

QUAL o papel da educação na formação do cidadão. Eleva plataforma, 2021. Disponível em: https://blog.elevaplataforma.com.br/papel-da-educacao-formacao-do-cidadao/. Acesso em: 27 de outubro de 2022.

SOUZA, Pedro R. P.; SANTOS, Lenilda P.; AMORIN, Fernando R. G.; LOPES, Wiris C.; LIMA, Vinícius M. M.; PINTO, Jacyguara C. Os impactos da tecnologia sobre a educação. Brazilian Journal of development. Curitiba, vol. 7, n. 8, p. 82453-82463, 2021. ISSN: 2525-8761. Disponível em: https://scholar.archive.org/work/jawm4cqez5cr7mm7illiv5zdae/access/wayback/https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/download/34697/pdf. Acesso em: 27 de outubro de 2022. DOI: 10.34117/bjdv7n8-449

TIC EDUCAÇÃO 2021. Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e da comunicação no Brasil. CETIC, 2022. Disponível em: https://www.cetic.br/media/analises/tic_educacao_2021_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 29 de outubro de 2022.

VIDAL, Altemar Santos; MIGUEL, Joelson Rodrigues. As Tecnologias Digitais na Educação Contemporânea. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia. Vol. 14, n. 50, p. 366-379, 2020. ISSN: 1981-1179. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/viewFile/2443/3877. Acesso em: 28 de outubro de 2022. DOI: 10.14295/idonline.v14i50.2443

VILAÇA, Márcio L. C. Educação, tecnologia e cibercultura: entre impactos, possibilidades e desafios. Revista Uniabeu. Belford Roxo, vol. 7, n. 16, p. 60-75, 2014. ISSN: 2179-5037. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RU/article/view/1423. Acesso em: 27 de outubro de 2022.

Published

2023-06-30

How to Cite

DE PAULA, J.; KAUÊ PESSOA, L.; D ALKMIN NEVES, J. E. The impacts of technology on education. Portugues, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 35 - 45, 2023. Disponível em: https://fateccampinas.com.br/rbti/index.php/fatec/article/view/90. Acesso em: 4 jul. 2025.