TimberMagic: Development of a children's digital game in time of pandemic stimulates play and helps the cognitive aspect of children
Keywords:
Games, Digital Games, Playful ActivitiesAbstract
Digital games are being used in different environments, due to their ability to stimulate cognitive sense such as attention and memory. This study aims to demonstrate through the developed digital game (TimberMagic), that the use of playful activities can become a promising tool for the development of cognitive skills of children also in time of remote learning, due to the pandemic of Coronavirus. The test was carried out in a virtual way with 24 students between 5 and 8 years old. There was an improvement in the cognition of the children involved. In general, they all showed better performance in their school activities, while having fun during social isolation.
References
Aires, S., Santos, B. D. F., Andrade, de A. M., Araújo, L. and Madeira, C. (2019) “Chute Certo: Um Jogo Digital Educativo para Auxiliar no Processo de Alfabetização”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 753.
Detânico, A. S. (2011) O uso de jogos digitais na educação infantil no CEI Casa da Criança: habilidades e competências desenvolvidas.
Fernandes, K. T., Lucena, M. J. N. R. and Aranha, E. H. S. (2018) Uma Experiência na Criação de Game Design de Jogos Digitais Educativos a partir do Design Thinking. RENOTE v.16, n°1.
Marques, C. V. M. (2017) “Eica - Estruturas Internas Cognitivas Aprendentes: Um Modelo Neuro-Computacional Aplicado À Instância Psíquica Do Sistema Pessoa Em Espaços Dimensionais”. In: Tese de Doutorado em Engenharia de Sistemas e de Computação do Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós Graduação e Pesquisa em Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Marques, C. V. M. (2019) “Metodologia neurocientífica-pedagógica aplicada à concepção de jogos para ativação das funções cognitivas de estudantes da educação básica” In: . Jornada de Atualização em Informática na Educação, v. 8, n. 1, p. 1
Moraes, E. C. and Oliveira, E. D. S. (2018) Análise do Impacto do uso de Softwares Educacionais na Alfabetização Digital de Crianças. XVIII Escola Regional de Computação Bahia – Alagoas – Sergipe – ERBASE, Sergipe – PE, Brasil.
Possolli, G. E. and Marchiorato, A. L. (2017) Gamificação na Área de Saúde para Educação Infantil: Desenvolvimento e Validação de uma Jogo Digital. IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – SIRSSE.
Ramos, D. K. and De Melo, H. M. (2016) “Jogos digitais e desenvolvimento cognitivo: um estudo com crianças do Ensino Fundamental”. In: Neuropsicologia Latinoamericana v. 8.
Ramos, D. K., De Melo, H. M. and Mattar, J. (2018) “Jogos digitais na escola e inclusão digital: intervenções para o aprimoramento da atenção e das condições de aprendizagem”. In: Revista Diálogo Educacional, v. 18, n. 58, p. 670-92, 2018.
Rodrigues, A. P., Fernandes, R.M.M., Teixeira, L.L., Motta, C.L.R., Marques, C.V.M. and Oliveira, C.E.T. (2019) “O desenvolvimento de games como metodologia de ensino-aprendizagem e estratégia para promover o protagonismo juvenil”. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE).
Trindade, S. D. and Moreira, J. A. (2017) Competências de aprendizagem e tecnologias digitais. In: Moreira, J. A.; Vieira, C. P. (Coord.). eLearning no ensino superior. Coimbra: CINEP/IPC, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Portugues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A Revista Brasileira em Tecnologia da Informação utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.