TimberMagic: Development of a children's digital game in time of pandemic stimulates play and helps the cognitive aspect of children

Authors

  • Italo Luan Cavalcante Freire CEUPI - Centro de ensino Unificado do Piaui
  • Alysson Ramirez de Freitas Santos

Keywords:

Games, Digital Games, Playful Activities

Abstract

Digital games are being used in different environments, due to their ability to stimulate cognitive sense such as attention and memory. This study aims to demonstrate through the developed digital game (TimberMagic), that the use of playful activities can become a promising tool for the development of cognitive skills of children also in time of remote learning, due to the pandemic of Coronavirus. The test was carried out in a virtual way with 24 students between 5 and 8 years old. There was an improvement in the cognition of the children involved. In general, they all showed better performance in their school activities, while having fun during social isolation.

Author Biographies

Italo Luan Cavalcante Freire, CEUPI - Centro de ensino Unificado do Piaui

Bachelor in Information Systems from the Centro de Ensino Unificado do Piauí (CEUPI), Specialist in Solution Architecture and Digital Solution Analyst at Capgemina SA

Alysson Ramirez de Freitas Santos

He holds a Master's degree in Production Engineering from Paulista University - UNIP (2017), Specialization in Computer Networks from FACULDADE DE TECNOLOGIA DO PIAUÍ - FATEPI (2005) and Bachelor's degree in Data Processing from ASSOCIAÇÃO DE ENSINO SUPERIOR DO PIAUÍ - AESPI (2002). He has experience in the area of Computer Network Management, with emphasis on Structured Cabling Network, Servers with Linux System and Linux Desktop Systems. He holds the rank of 1st Lieutenant and for 8 years he was Chief of the Information Technology Section of the 26th Military Service Circuit - Brazilian Army, Teresina - Piauí.

References

Aires, S., Santos, B. D. F., Andrade, de A. M., Araújo, L. and Madeira, C. (2019) “Chute Certo: Um Jogo Digital Educativo para Auxiliar no Processo de Alfabetização”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 753.

Detânico, A. S. (2011) O uso de jogos digitais na educação infantil no CEI Casa da Criança: habilidades e competências desenvolvidas.

Fernandes, K. T., Lucena, M. J. N. R. and Aranha, E. H. S. (2018) Uma Experiência na Criação de Game Design de Jogos Digitais Educativos a partir do Design Thinking. RENOTE v.16, n°1.

Marques, C. V. M. (2017) “Eica - Estruturas Internas Cognitivas Aprendentes: Um Modelo Neuro-Computacional Aplicado À Instância Psíquica Do Sistema Pessoa Em Espaços Dimensionais”. In: Tese de Doutorado em Engenharia de Sistemas e de Computação do Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós Graduação e Pesquisa em Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Marques, C. V. M. (2019) “Metodologia neurocientífica-pedagógica aplicada à concepção de jogos para ativação das funções cognitivas de estudantes da educação básica” In: . Jornada de Atualização em Informática na Educação, v. 8, n. 1, p. 1

Moraes, E. C. and Oliveira, E. D. S. (2018) Análise do Impacto do uso de Softwares Educacionais na Alfabetização Digital de Crianças. XVIII Escola Regional de Computação Bahia – Alagoas – Sergipe – ERBASE, Sergipe – PE, Brasil.

Possolli, G. E. and Marchiorato, A. L. (2017) Gamificação na Área de Saúde para Educação Infantil: Desenvolvimento e Validação de uma Jogo Digital. IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – SIRSSE.

Ramos, D. K. and De Melo, H. M. (2016) “Jogos digitais e desenvolvimento cognitivo: um estudo com crianças do Ensino Fundamental”. In: Neuropsicologia Latinoamericana v. 8.

Ramos, D. K., De Melo, H. M. and Mattar, J. (2018) “Jogos digitais na escola e inclusão digital: intervenções para o aprimoramento da atenção e das condições de aprendizagem”. In: Revista Diálogo Educacional, v. 18, n. 58, p. 670-92, 2018.

Rodrigues, A. P., Fernandes, R.M.M., Teixeira, L.L., Motta, C.L.R., Marques, C.V.M. and Oliveira, C.E.T. (2019) “O desenvolvimento de games como metodologia de ensino-aprendizagem e estratégia para promover o protagonismo juvenil”. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE).

Trindade, S. D. and Moreira, J. A. (2017) Competências de aprendizagem e tecnologias digitais. In: Moreira, J. A.; Vieira, C. P. (Coord.). eLearning no ensino superior. Coimbra: CINEP/IPC, 2017.

Published

2024-04-30

How to Cite

CAVALCANTE FREIRE, I. L.; DE FREITAS SANTOS, A. R. . TimberMagic: Development of a children’s digital game in time of pandemic stimulates play and helps the cognitive aspect of children . Portugues, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 3 - 18, 2024. Disponível em: https://fateccampinas.com.br/rbti/index.php/fatec/article/view/82. Acesso em: 14 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos