THE DISTANCING IN THINKING A PUBLIC POLICY AND ITS SEGMENTATION IN PRACTICE:

ONE COMPUTER PER STUDENT PROGRAM - PROUCA

Authors

Keywords:

Inclusão Digital, Inclusão Social, Política de Inclusão, Programa Governamental

Abstract

The work deals with an investigation on the application of public policies for digital inclusion, reflected in the study of the practical segmentation of the Program one computer per student - PROUCA. Its general objective is to investigate the barriers found in the practical application of the PROUCA program, and to achieve the proposal, the objectives versus the initial goals of the program stand out, as well as the characteristics of the same as Public Policy; it points out the initiatives taken for the government for the proper application covering the perspectives referring to) teacher training; b) investments in structure and technology for schools; and c) quality of technological resources available to students. And it verifies the results of the program according to the teachers of a municipal elementary school. For the development of the research, the methodology of the case study type is used, applied to teachers and the management team of a Municipal Elementary School, thus using a qualitative approach of the descriptive-investigative type, given the application of an interview. with open questions. Studies try to register different barriers that stress the distance from thinking about public policy and its segmentation in practice, highlighting the important adjustments to be made so that government programs do not translate into frustrated investments as well as revealing the bottlenecks of making public policies which in general are summarized in the commitment of different governmental spheres and a set of subjects from which stand out, especially governors, directors, management team and finally teachers and students. Thus, the study intends to diagnose the harmonization of these subjects, observing alignment relationships to objectives and goals.

Author Biographies

Fabiana Soares dos Santos Poschi, Federal University of Pampa - UNIPAMPA

Funcionária pública municipal, atua como professora de Educação Infantil e de Língua Portuguesa na Educação de Jovens e Adultos EJA. Formada em Mágistério pela E.E.E.B Justino Costa Quintana, graduada em Letras/Espanhol e Respectivas Literaturas pela Universidade da Região da Campanha -URCAMP, pós-graduada em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, mestranda no Curso de Mestrado Acadêmico em Ensino pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA.

Alessandro Carvalho Bica, Universidade Federal do Pampa

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas e Licenciado em História pela Universidade Federal de Pelotas; Presidente da Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação (ASPHE) ? Gestão 2019-2021; Professor da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) na área de Educação; Coordenador do Programa de Mestrado Acadêmico em Ensino (PPGMAE/UNIPAMPA/Bagé) e Docente Permanente no Mestrado Profissional em Educação (PPGE/UNIPAMPA/Jaguarão); Líder do Grupo de Estudos em Educação, História e Narrativas (GEEHN/UNIPAMPA) e Coordenador do Projeto de Extensão: "Repositório Digital TATU" (http://sistemas.bage.unipampa.edu.br/tatu): espaço que tem como objetivo inventariar fontes de pesquisa e compor um acervo digital acessível para pesquisadores interessados na área de História da Educação; Possui experiência e interesse nas seguintes áreas de pesquisa: História da Educação; Repositórios Digitais, Acervos Escolares/Históricos, Impressos Pedagógicos/Imprensa de Educação, Formação de Professores, Movimentos Sociais e Educação Popular.

Published

2021-09-27

How to Cite

SOARES DOS SANTOS POSCHI, F.; CARVALHO BICA, A. THE DISTANCING IN THINKING A PUBLIC POLICY AND ITS SEGMENTATION IN PRACTICE: : ONE COMPUTER PER STUDENT PROGRAM - PROUCA. Portugues, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 33-40, 2021. Disponível em: https://fateccampinas.com.br/rbti/index.php/fatec/article/view/67. Acesso em: 23 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos